piątek, 10 listopada 2017

PONAD WSZYSTKO / NICOLA YOON


"Wszystko niesie z sobą pewne ryzyko. Nierobienie niczego też jest ryzykowne. Decyzja należy do ciebie."

Myślę, że nie muszę nikomu przedstawiać tej książki, chyba każdy już gdzieś o niej słyszał, głównie ze względu na ekranizację, która ukazała się kilka miesięcy temu. Zapraszam więc do recenzji "Ponad wszystko" autorstwa Nicoli Yoon.

Madeline jest uczulona praktycznie na wszystko. Świat poza jej domem jest dla niej tak ogromnym zagrożeniem, że coś, co dla innych jest nieszkodliwe, ją mogłoby zabić. Dziewczyna choruje na rzadką chorobę SCID i z tego powodu całe swoje życie spędza w domu. Powietrze w budynku jest specjalnie filtrowane, a każdy, kto ją odwiedza musi przejść dokładną kontrolę, odkażanie i musi być kompletnie zdrowy. Aby ograniczyć kontakt ze światem zewnętrznym do minimum, jedynymi osobami, które spędzają czas z Maddy są jej opiekunka oraz mama, która jest równocześnie jej lekarzem. Lekcje odbywa przez internet, a w każdej wolnej chwili czyta. Taki styl życia nawet jej odpowiadał, zdążyła się do niego przyzwyczaić i pogodzić się z tym, że już nigdy nie będzie taka jak inne dziewczyny w jej wieku. A przynajmniej tak właśnie było do czasu, do czasu aż w jej życie wkroczył Olly. Ich znajomość rozwija się głównie przez Internet, ale i tak to nie przeszkadza im to w przywiązaniu się do siebie. Olly staje się dla Maddy niezwykle ważny i właśnie to sprawia, że dziewczyna zaczyna dostrzegać w swoim dotychczasowym życiu coraz więcej wad i pragnie  je zmienić i wreszcie żyć pełnią życia.

"Życie może skręcić w dowolnej chwili w jednym z tysięcy kierunków. Być może istnieją wersje życia obejmujące wszystkie twoje wybory i wszystko to, co odrzucasz."

Zacznę może od tego, że na samym początku zupełnie nie byłam przekonana do tej książki. Zaczęłam czytać ją w wakacje, ale przerwałam i tak sobie przeleżała na półce kilka miesięcy. Aż do wczoraj, kiedy zdecydowałam się dać jej jeszcze jedną szansę. Zaznaczę jeszcze, że przed czytaniem obejrzałam film i byłam nim naprawdę zachwycona! Co do książki, to trochę irytowały mnie różnego rodzaju rysunki, ilustracje i inne tego typu dodatki zamieszczone przez autorkę w książce. Jednak przy drugim czytaniu przestały mi przeszkadzać, a nawet je polubiłam. Pozwalają czytelnikowi na lepsze poznanie Maddy dzięki umieszczeniu np. jej notatek czy rysunków. 

Styl autorki jest niezwykle lekki. Narratorką w powieści jest Madeline, więc mamy szansę poznać najgłębsze zakamarki jej umysłu, przemyślenia i marzenia. Rozdziały są króciutkie, akcja toczy się bardzo szybko, a dodatkowe urozmaicenie treści ilustracjami sprawia, że książkę czyta się naprawdę szybko. Nawet ci, którzy tak jak ja najpierw obejrzeli film, nie znudzą się podczas czytania pomimo tego, że znają już zakończenie.

Naprawdę żałuę, że jednak nie dokończyłam czytania "Ponad wszystko" latem, gdyż jest to książka wręcz idealna na wakacje. Aż się rozmarzyłam czytając opisy hawajskiego Maui i zatęskniłam za wakacyjną atmosferą. Jeżeli czytacie tę powieść latem, idealnie wczujecie się w klimat, jeśli natomiast podobnie jak ja sięgnęliście po nią kiedy za oknem leje deszcz, a słońca nawet nie widać za ciemnymi churami, to nie przejmujcie się! Książka pozwoli Wam na przeniesienie się myślami na rajskie Hawaje i umili Wam trochę jesienne chwile tęsknoty za wakacjami.

"Jeśli człowiek nie żałuje, znaczy że nie żył."

Muszę przyznać, że wręcz pokochałam bohaterów. Maddy jest postacią, której po prostu nie da się nie lubić i czytając bedziecie zdumieni jej odwagą i pozytywną energią. Olly natomiast jest dosłownie idealnym chłopakiem więc zapewniam Was, że jego również obdarzycie nieskończoną sympatią. 

Temat poruszony w książce jest niewątpliwie ciekawy i zdecydowanie oryginalny bo pierwszy raz spotkałam się z tego typu problemem w powieści. Autorka w pełni wykorzystała potencjał opowieści i należą jej się ogromne gratulację bo stworzyła naprawdę dobrą książkę, która nie tylko porusza i bawi, ale również zawiera ważne lekcje dla ludzi w każdym wieku.

"Obietnica - kłamstwo, którego ma się zamiar dotrzymać."

Ogromnym plusem jest jak dla mnie nieprzewidywalne zakończenie i nagły zwrot akcji. Dla kogoś, kto nie oglądał wcześniej filmu będzie to ogromne zaskoczenie, jednak ja już niestety znałam przebieg tej historii z ekranizacji. Mimo wszystko trzeba przyznać, że Nicola Yoon miała naprawdę dobry pomysł na niebanalne zakończenie powieści.

Na koniec chciałabym powiedzieć komu i dlaczego polecam "Ponad wszystko". Rekomenduję ją każdemu kto chce miło spędzić czas z książką, ale jest też gotowy na ogromną ilość przeróżnych emocji, które wydobywa z nas lektura tej oto powieści. Jest to książka naprawdę warta uwagi, jednak radziłabym zacząć właśnie od niej, a film obejrzeć w drugiej kolejności, żeby nie psuć sobie zaskakującej lektury. Polecam i mam nadzieję, że Wam również się spodoba!

9/10
Karolina

A Wy? Czytaliście już "Ponad wszystko"? Koniecznie dajcie znać w komentarzach co o niej myślicie!



12 komentarzy:

  1. A czytaliście, czytaliście i mi również bardzo przypadła do gustu. Byłam kompletnie zaskoczona 'historią' choroby głównej bohaterki. Za wielkim zapałem zabrałam się później po "Słońce też jest gwiazda" tej samej autorki no i niestety... klapa.

    booklicity.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miałam w planach przeczytanie w najbliższym czasie "Słońce też jest gwiazdą", ale chyba na razie sobie odpuszczę bo dużo osób mówi, że się na niej zawiodło :/

      Usuń
  2. Oddałam ten tytuł na liście prezentów gwiazdkowych, więc myślę, że po tym czasie książkę będę już znała, na co bardzo liczę! :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Ostatnio miałam okazję przeczytać tę pozycję i również bardzo ją polubiłam ♥ Maddy i Olly byli wspaniałymi bohaterami, których pokochałam od pierwszych stron! To była naprawdę przyjemna lektura. Pozdrawiam serdecznie :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Jak dobrze, że nie oglądałam filmu, bo pewnie później nie sięgnęłabym po tą książkę. Myślę, że gdy skończę czytać wszystkie zaplanowane przeze mnie książki, wezmę się za ten tytuł.
    Zapraszam do mnie, dopiero zaczynam:
    https://napolkach.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie przeczytałam jeszcze tej książki, ale zamierzam to zmienić. ;)
    Chętnie zaobserwuję bloga, pozdrawiam!

    http://czytam-wszystko.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. Czytałam tę książkę i zgadzam się z twoją opinią! urocza, prosta ale jak ważna! Wrócę do niej niedługo <3

    OdpowiedzUsuń
  7. Świetna recenzja! Od jakiegoś czasu planuję zabrać się za tę książkę, ale niestety... wciąż brakuje czasu :/
    Pozdrawiam, Ada

    OdpowiedzUsuń